Τέχνη στην πόλη – τέχνη για την πόλη

Τέχνη στην πόλη 2

Τέχνη στην πόλη 2

 

Η διάχυση της τέχνης στην πόλη και η ανάδειξη της εικαστικής μας κληρονομιάς αποτελούν σταθερές επιδιώξεις για τον Πολιτιστικό Οργανισμό του Δήμου Πατρέων. Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας  αναπτύχθηκε μία ενιαία εικαστική δράση για την περίοδο των γιορτών, με τη στενή συνεργασία ανάμεσα στο Εικαστικό Εργαστήριο, τη Δημοτική Πινακοθήκη και τη Δημοτική Βιβλιοθήκη.

Αναπαραγωγές έργων Ελλήνων – και μεταξύ αυτών και αρκετών Πατρινών – εικαστικών, που ανήκουν στη μόνιμη συλλογή της Δημοτικής Πινακοθήκης, τοποθετούνται στις στάσεις των λεωφορείων,ώστε να ενεργοποιήσουν μια νέα διάσταση στην καθημερινή μας μετακίνηση, προσδιορίζοντας ταυτόχρονα μια πολιτιστική διαδρομή .

Αναπαραγωγές έργων που ανήκουν στη Δημοτική Βιβλιοθήκη, αναπτύσσονται σε πλατείες, αποτελώντας επιμέρους τμήματα μιας συνολικής έκθεσης εκτεινόμενης σε όλη την πόλη με θέμα το καράβι, που υπήρξε παραδοσιακό στοιχείο των στολισμών των Χριστουγέννων, αλλά και σύμβολο ελπίδας .

Την έναρξη της ενιαίας δράσης «σηματοδότησε» η ανάπτυξη στην πλατεία Ελευθερίας, το μεσημέρι της Παρασκευής (σήμερα), του συνόλου των έργων που θα  υπάρχουν στις πλατείες.

Μέρος τους έχει αναπτυχθεί επίσης στις πλατείες Υψηλών Αλωνίων, Αγίας Σοφίας και στην πλατεία Παναγιώτη Κοσιώνη. Όλα έχουν ως θέμα το καράβι, το οποίο αποτελεί παραδοσιακό στοιχείο στον Χριστουγεννιάτικο στολισμό και σύμβολο ελπίδας.

Τα έργα αυτά, που παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε δημόσιους υπαίθριους χώρους, τυπώθηκαν και σε μια ειδική συλλεκτική σειρά εορταστικών καρτών με τις ευχές του Πολιτιστικού Οργανισμού στους δημότες. Το αμέσως επόμενο διάστημα από τις ηλεκτρονικές σελίδες του Πολιτιστικού Οργανισμού και των δομών του, θα γίνεται ψηφιακή παρουσίαση των έργων και των καρτών.

Στο πλαίσιο της σύνδεσης της κοινωνικής πολιτικής του δήμου με τον πολιτισμό, δημιουργήθηκε ένας μεγάλος αριθμός εικαστικών κεραμικών, βασισμένων στη δωρεά της συλλογής Γ. Χατζηγιάννη, διακοσμημένων από τους κεραμίστες του Εικαστικού Εργαστηρίου, που προσφέρονται σε όλες τις δομές κοινωνικής στήριξης (στη δημιουργία των έργων εργάστηκαν οι:Ganaelle Bressoud, Μαρία Κανελλοπούλου, Τότα Κοντόγεωργα, Σπύρος Μεθενίτης, Δώρα Μόρφη).

Στη δύσκολη σημερινή συγκυρία, που παρεμποδίζει την άμεση ανθρώπινη επαφή, θεωρούμε ότι και αυτό το «εικαστικό άνοιγμα» στο δημόσιο χώρο υπογραμμίζει, για ακόμα μια φορά, την προσπάθειά να αναδειχτεί ότι η απόλαυση της τέχνης δεν αποτελεί προνόμιο πολυτέλειας, αλλά δικαίωμα όλων μας. Πολύ περισσότερο, πιστεύουμε ότι και αυτή η εικαστική δράση μπορεί να συμβάλλει στο να δώσει δύναμη, αντοχή, κουράγιο, να προσδώσει φως και χρώμα στην καθημερινότητα των κατοίκων της Πάτρας σε αυτές τις συνθήκες, φέρνοντάς τους σε επαφή ταυτόχρονα με ένα σημαντικό τμήμα έργων από τις συλλογές της Δημοτικής Πινακοθήκης και της Δημοτικής Πινακοθήκης, που αποτελούν περιουσία του Πατρινού λαού.

Την επιμέλεια των έργων που τοποθετήθηκαν στις στάσεις των αστικών διαδρομών είχε ο ιστορικός τέχνης Γρηγόρης Αναγνώστου και των έργων που έχουν αναπτυχθεί στις πλατείες ο εικαστικός Παναγιώτης Φερεντίνος

Στην πλατεία Ελευθερίας κατά την διαδικασία ανάρτησης των έργων το παρών έδωσαν η πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού Κατερίνα Γεροπαναγιώτη, η πρόεδρος του κεντρικού διαμερίσματος του Δήμου Πατρέων Μηλιά Θεοφιλάτου, η προϊσταμένη της Δημοτικής Βιβλιοθήκης , η προϊστάμενη του τμήματος Παραγωγής, η υπεύθυνη του Εικαστικού Εργαστηρίου, ο εικαστικός Παναγιώτης Φερεντίνος  η κεραμίστρια Τότα Κοντογεώργα  και εκπρόσωπος του Παμμικρασιατικού Συνδέσμου.

Για μία ακόμα φορά μέσα σε δύσκολες συνθήκες λόγω της πανδημίας, οι εργαζόμενοι στη Δημοτική Βιβλιοθήκη, την  Δημοτική Πινακοθήκη, στο Εικαστικό Τμήμα και στο τμήμα Παραγωγής του Πολιτιστικού Οργανισμού, προσπάθησαν και πέτυχαν να παραχθεί ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα.

 ΕΟΡΤΑΣΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ

Μία ξεχωριστή νότα δίνουν από σήμερα στην Πάτρα, τα Χριστουγεννιάτικα τραγούδια τα οποία ακούγονται στους δρόμους από τα μεγάφωνα του Δήμου.

Μεταξύ άλλων στη διάρκεια των εορτών θα ακούγονται παραδεισιακά κάλαντα από όλη την Ελλάδα και Χριστουγεννιάτικα κάλαντα από όλο τον κόσμο.

DSC_3340

IMG_20201211_133801IMG_20201211_133722

Τιμή στους εκτελεσθέντες ήρωες του μπλόκου των Προσφυγικών από τους ναζί και τους συνεργάτες τους, στις 06/12/2020

Χριστίνα Κονδάκη

Χριστίνα Κονδάκη

Με τρόπο λιτό και συμβολικό τιμήθηκαν φέτος οι ήρωες του μπλόκου των προσφυγικών, στη πόλη μας..! 

Η πανδημία του κορωνοϊού που έχει γκριζάρει την καθημερινότητά μας, αλλά και οι υπέρμετροι περιορισμοί  που έχει επιβάλει η κυβέρνηση ως αποτέλεσμα των  ελλείψεων που υπάρχουν στον τόπο, εξ αιτίας της αποδόμησης όλων των κοινωνικών δομών και αγαθών, συνεπικουρούμενων και από μια ανεξέλεγκτα λαίμαργη τουριστική περίοδο, ο λαός οδηγήθηκε σε ένα 2ο αναγκαστικό Lockdown, με πολλαπλάσια ανθρώπινα θύματα του προηγούμενου.

Κάτω από αυτές τις δύσκολες συνθήκες, ο Παμμικρασιατικός Σύνδεσμός Πατρών & Περιχώρων μαζί με τον Δήμο Πατρέων και άλλους φορείς,  παίρνοντας  όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας, προχώρησαν στη κατάθεση στεφάνων, ως ελάχιστο φόρο τιμής προς  τους εκτελεσμένους αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης, στις 4 Δεκέμβρη του 1943 από τα Γερμανικά στρατεύματα κατοχής και τους ντόπιους εφιάλτες, δωσίλογους κουκουλοφόρους και ταγματασφαλίτες.

Αρχικά έγινε κατάθεση στεφάνων στον τόπο εκτέλεσης,  στο κτήμα Μουρτζούχου, εκεί όπου εκτελέστηκαν οι 84 αγωνιστές, μεταξύ των οποίων ήταν και οι 63 από το Μπλόκο των Προσφυγικών.
Η τελετή μνήμης ολοκληρώθηκε στην πλατεία Ελευθερίας στα προσφυγικά, τιμώντας τους 63 εκτελεσθέντες του μπλόκου των προσφυγικών. 
Μετά την ολοκλήρωση της ομιλίας της προέδρου του Παμμικρασιατικού Συνδέσμου και του προσκλητηρίου των αγωνιστών, έγινε κατάθεση λουλουδιών και στεφάνων από συγγενείς των ηρώων, τον δήμαρχο Κώστα Πελετίδη, τον εκπρόσωπο του Παμμικρασιατικού Συνδέσμου, της Εθνικής Αντίστασης, του ΚΚΕ κ.ά..!  
 
Ο Παμμικρασιατικός Σύνδεσμος Πατρών και Περιχώρων, με την έδρα του να είναι στην πλατεία Ελευθερίας, στην καρδιά της συνοικίας των Προσφυγικών, φέρει την τιμή και το βάρος της ευθύνης που οφείλει να κουβαλά κάθε πρωτεργάτης στη διάσωση της ιστορικής μνήμης..!



Η μικρασιατική καταστροφή

Η μικρασιατική καταστροφή

Εχουν περάσει 90 χρόνια από τον Αύγουστο του 1922 και τη Μικρασιατική Καταστροφή, μια από τις πιο τραγικές στιγμές της Ιστορίας της Ελλάδας, τις συνέπειες της οποίας πλήρωσε ο λαός της.

 Η Μικρασιατική Καταστροφή είναι το αποτέλεσμα της συμμετοχής της άρχουσας τάξης της Ελλάδας στα ιμπεριαλιστικά σχέδια στην ευρύτερη περιοχή της Εγγύς Ανατολής, προκειμένου να προωθήσει μέσω αυτής της συμμετοχής στην πράξη τη θεωρία της «Μεγάλης Ιδέας», δηλαδή της προσάρτησης εδαφών στην Ελλάδα και έτσι να ικανοποιηθούν τα συμφέροντα των Ελλήνων κεφαλαιοκρατών, τα οποία διαπλέκονταν μ” αυτά των τότε ιμπεριαλιστικών δυνάμεων, ιδιαίτερα της Αγγλίας. Και την πραγματοποίηση των οποίων επιδίωκαν, μέσω των αγγλικών ιμπεριαλιστικών συμφερόντων στην περιοχή.

Ο απολογισμός της Μικρασιατικής Καταστροφής είναι: 50.000 νεκροί, 75.000 τραυματίες. Κοντά 1.500.000 Έλληνες αναγκάστηκαν να έρθουν σαν πρόσφυγες στην Ελλάδα, αφήνοντας πίσω τους πάνω από 600.000 νεκρούς, θύματα της πολιτικής του κεφαλαίου, που έχει τον πόλεμο στο αίμα του, αλλά που ρουφά το αίμα των λαών για τα συμφέροντά του.

Τη μικρασιατική εκστρατεία πρέπει να την προσεγγίσουμε ως μια πολεμική ενέργεια, ενταγμένη στο διεθνές ιμπεριαλιστικό πλαίσιο, που διαμορφωνόταν με βάση τα αποτελέσματα του Α” Παγκοσμίου Πολέμου. Οι νικήτριες ιμπεριαλιστικές χώρες της Αντάντ (Αγγλία, Γαλλία, Ιταλία) επιβουλεύονταν τα πετρέλαια της Μοσούλης (Ιράκ) και, επομένως, ήθελαν να εδραιώσουν τις θέσεις τους και στην περιοχή του οθωμανικού κράτους. Γεγονός που συνεπαγόταν και ενέργειες για το διαμελισμό του. Γι” αυτό το σκοπό χρησιμοποίησαν και τον ελληνικό στρατό. Ταυτόχρονα, το εθνικοαπελευθερωτικό, αστικοδημοκρατικό επαναστατικό κίνημα στην Τουρκία, με επικεφαλής τον Κεμάλ Αττατούρκ, συγκροτεί κυβέρνηση στην Άγκυρα στις 23 Απρίλη του 1920 και έρχεται σε πλήρη ρήξη με το σουλτάνο. Τα ιμπεριαλιστικά κράτη, αντιλαμβανόμενα ότι ο σουλτάνος δεν είναι σε θέση να τσακίσει την επανάσταση, βάζουν μπρος το στρατιωτικό σχέδιο, με κύρια δύναμη τον ελληνικό στρατό, αλλά και τα δικά τους στρατεύματα. Οι στρατιωτικές επιχειρήσεις κατά του Κεμάλ δε φέρνουν αποτέλεσμα. Έτσι  στις 10 Αυγούστου 1920, υπογράφεται στις Σέβρες της Γαλλίας η Συνθήκη των Σεβρών.